Kladdkaka med salta mandlar & kola

Kladdkaka:
3 ägg
1.5 dl socker
125 g smör
50 g mörk choklad
5 tsk kakao
1 msk starkt kaffe 
1 tsk vaniljsocker
2 msk ljus sirap

Smält smör tillsammans den mörka chokladen. Vispa sedan ägg och socker, ganska ljust men inte för poröst. Blanda sedan de torra ingredienserna i separat skål, häll ner det i äggsmeten och blanda tills alla klumpar är borta. Häll i resten av alla ingredienserna och rör om.

Häll ner smeten i en 20 cm form som är smord i smör och mandelmjöl. 
(Man kan göra dubbelsats på receptet om man vill ha en större form)

Sätt in kladdkakan i mitten av ugnen i ca 10 min på 200 grader.

Kola:
25 g smör
1.5 dl grädde
75 dl ljus sirap
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Häll i alla ingredienser i en kastrull, smält på högvärme och rör om hela tiden.
Låt koka i ca 5-15 min på medelvärme, efter det har bubblat upp kommer det att sjunka och bli en tjockare smet. 
Rör försiktigt.
Nu ska det få koka tills kolan blir 120 grader. 
Häll sedan på kolan på kladdkakan.

(Häll på så mycket kola ni vill ha jag tog lite mindre än vad jag hade beräknat, man kan hälla resten i en form så har man en god kola)

Salta mandlar:
2 dl Mandlar 
3 dl vatten
3 tsk salt

Koka upp vattnet med saltet, 
häll sedan i madlarna i 1 min.
Ta bort vattnet och sätt mandlarna i en ugnsform. 
Sätt  mandlarna i ugnen på 200 grader i ca 10 min. 

Hacka mandlarna i lite mindre bitar och strö över på kolan.

(Det är bra att man gör madlarna först, sen kladdkakan och till sist kolan så att allt kommer i ordning)

 
kladdkaka | |
Upp