Julgodis - Mozartkulor

Hej! Som ni har sett har jag gjort mozartkulor :D Det är faktiskt första gången jag gör det och det gick bra.
Min syster älskar Mozartkulor så det är en av anledningarna jag gjorde dem!
Kommer inte skriva ett jätte nogrant recept eftersom "man tar det man har" bara man har 400g mandelmassa 250g nougat och ca 200-300g choklad så kan man göra hur många man vill :D
Jag gjorde 30 st och jag använde 200g mandelmassa, ca 125g nougat och 170g mörkchoklad.
 
När man gör godiset börjar man med att skära nougaten i lagon stora kuber ca 0.5-1 cm.
Sedan tar man en bit mandelmassa och täcker nougatbiten, rulla sedan till en boll.
Jag lät dem stelna till sig lite i ca 30 min (i kylen).
Smält chokladen i ett vattenbad och doppa sedan bollarna.
Stelna yttligare 15 min, sedan kan man ringla över vitchoklad om man vill.
Klart! (förvara svalt i en burk)
 
Tack för att ni valde att komma hit! :D
julgodis | |
Upp